Slaaptraining voor volwassenen

Planning

STARTDATUM
22-11-2024
EINDDATUM
07-12-2024
LOCATIE/VENUE
TIJD
14:00-00:00


Inleiding/Introduction

in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest

Goed slapen is een kunst


Steeds meer zien we in onze praktijk patiënten die te kampen hebben met slaapstoornissen (primaire insomnia). Eén op drie mensen beweert regelmatig slecht te slapen en ongeveer één op zes belandt voor dit probleem bij de huisarts. 
Slapen is een natuurlijk proces, maar kan door allerhande oorzaken verstoord zijn geraakt. 
Mensen met chronisch slaaptekort ondervinden tal van gevolgen zowel op lichamelijk als op psychisch vlak.  Je  algemene weerstand en levensvitaliteit daalt.  Uiteindelijk dienen talrijke klachten zich aan zoals hoofdpijn, chronische vermoeidheid, depressie, …. 

Deze slaapcursus is opgevat vanuit een grote noodzaak om  mensen met slaapmoeilijkheden een hand te reiken door hen inzicht te geven in hun verstoord slaappatroon en hen vaardigheden aan te reiken om geleidelijk opnieuw een normaal slaappatroon te verkrijgen. 
De cursus is opgevat als een ‘slaapschool’, omdat we de mensen heropvoeden tot een normaal slaappatroon.  Dit betekent een actieve inzet en deelname van de deelnemer en een openheid om hun opvattingen, gewoontes en gedragingen in vraag te stellen en om te buigen tot constructievere ideeën en gewoontes.

In de training maken we gebruik van de principes van Mindfulness, wat staat voor ‘met aandacht door het leven gaan’. Op die manier krijgen we meer greep op slaaprovende factoren zoals stress, drukte, onrust, piekeren, negatieve gedachten en negatieve gevoelens. Doel is uiteindelijk te groeien naar innerlijke rust of harmonie tussen lichaam en geest. 
  
De slaapschool-cursus wordt aangeboden in een syllabus, die je direct kunt doorgeven aan je patiënt. Hij bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte en bevat verschillende varianten van ontspannings- en bewustwordingstechnieken. Er wordt veel aandacht gegeven aan het leren hanteren van piekerende gedachten.  Daarnaast is er aan de cursus ook een werkboek verbonden met vragenlijsten, slaapschema’s en oefenschema’s die de deelnemer helpen beter inzicht te geven in hun eigen slaappatroon en daarnaast ook de mogelijkheid bieden hun vooruitgang te evalueren.

Inhoud/Content

 

Inhoud van de cursus: 
  • Functies van de slaap (Diepe slaap – Remslaap) 
  • Het belang van bioritme en de implicaties hiervan op onze nachtrust. 
  • Het belang van voeding en de invloed hiervan op de slaap. (Impact op de lever die vooral ‘s nachts actief is) 
  • Stilstaan bij negatieve en anticiperende gedachten, ondermijnende slaaprovende gedachten 
  • Omgaan met piekeren 
  • Omgaan met onrust, stress, bezorgdheid, angst als slaapremmende factoren 
  • Het werken aan vertrouwen in een goede nachtrust.
 
Praktijk:
  • Focus op diafragmale ademhaling, 
  • Adempauze als onderbreking van de automatische piloot 
  • Aandachtsoefeningen vanuit mindfulness (Doel: Beheren van je gedachten) 
  • Bodyscan (Thuiskomen in je lichaam) 
  • Eenvoudige yoga-oefeningen - relaxatie technieken
  • Coherent ademen
  • Lichaamsgerichte ontspanningsoefeningen
  • Visualisatietraining 
  • Werken met suggesties 
  • Meditatie training met als doel het komen tot stilte in je hoofd.  

Doelstellingen/Objectives

  • De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen :

Leerdoelen

  • De kern van de opleiding ligt in het vermogen om op basis van de anamnese en symptomen en te kunnen kiezen voor advies, symptomatische of causale behandeling van slaapproblemen.
  • Leren analyseren van de anamnestische gegevens en daaruit het kunnen opstellen van een kinesitherapeutische diagnose.
  • Het voorgaande uitvoeren in samenspraak met andere medici en voorafgaande medische onderzoeken en adviezen.
  • Leren opstellen van een behandelplan volgens de potentiële mogelijkheden van de patiënt naar advies, symptomatische of causale aanpak.
  •  Aanleren van de kinesitherapeutische  en psychosomatische vaardigheden bij de aanpak van insomniaklachten.
  • Het begeleiden in het traject naar een adequatere slaap door het regelmatig evalueren en bijsturen.

Naar ziekenhuizen toe : 

In samenwerking met andere disciplines kan men adequaat bijdragen aan het verminderen van hypertonieën die heel vaak de patiënt verhinderen om tot rust en tot adequate slaap te komen.  Dit doet hij door gebruik te maken van zijn specifieke beroepseigen manuele technieken, alsook technieken uit de relaxatietherapie.
Idem kan men een ideale verlenging zijn van de slaaplabo’s die mensen onderzoeken met insomnia.  De therapeut leert de conclusies die het slaaplabo doorgeeft adequaat te vertalen en om te zetten in praktische therapeutische applicaties.

Ontspanningsoefeningen :

de therapeut beschikt over een hele resem ontspanning- en ademhalingsoefeningen die de insomnia-patiënt adequaat kunnen helpen de overmatige spanningsgraad te dempen.  Deze zijn zowel fysisch als mentaal van aard.  Zo werken we met Schultz, Jacobsen, diafragmale ademhalingsoefeningen…….

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

  • Beschikken over een Bachelor of Master diploma behorend tot het departement Gezondheidszorg, zijnde: Biomedische wetenschappen, Audiologie, Dieetleer, Logopedie, Mondzorg, Podologie, Toegepaste psychologie,Toegepaste Gezondheidswetenschappen, Ergotherapie, Vroedkunde (verloskundige in NL), Verpleegkunde (HBO-V diploma in NL), Kinesitherapeut (fysiotherapeut in NL), Farmacologie, Tandheelkunde, Geneeskunde

Datum/Data

  • 122 & 23 november + 06 & 07 december 2024

Lesuren/Timing

  • Vrijdag : 14.00- 21.00 uur
  • Zaterdag : 09.00 - 16.30 uur

Docent


dr. Vanderlinden Julie (PhD)
dr. Vanderlinden Julie (PhD)

  • Slaaptherapeut
  • Verpleegkundige en gedragtherapeut
  • Postdoctoraal onderzoekers KULeuven en VUBrussel
  • Docent en onderzoeker gezondheidspromotie en levensstijl Odisee Hogeschool
 

 

Van Hulle Carlo
Van Hulle Carlo

  • Kinesitherapeut
  • Slaapcoach

 

 

 

 

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

BATC, CAT , FAGT , LVNT, NVST , NWP , Pro-Q-Kine Algemeen ( punten), VBAG , VGB , VVET

Studiepunten/Credits

2 als Navorming binnen het Hoger Onderwijs = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

800 €

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Studiegebied

> Hoger Onderwijs Navorming - HOWEST, Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd.

Diversen/Miscellaneous

  • Aantal cursisten: minimum 10 - max 15
  • Benodigdheden: "losse praktijkkledij"
  • Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....) 
  • Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen.

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Testimonials

  • Toebak Janne  : Zeer goede lesgever met veel ervaring. Je krijgt voldoende ruimte om mee na te denken. 
  • Voorthuijsen Mirna : Sluit aan bij verschillende paramedische behandelaars en/of kunnen geïmplementeerd worden
  • Kindt Sara : *gemotiveerde lesgever, jarenlang ervaring en voeling met de doelgroep *brede insteek: niet alleen psychologische maar ook fysische behandelmethodes *groep is niet te groot, veel interactie mogelijk *locatie: gemakkelijk bereikbaar, catering verzorgd
  • Van Gaver Christel : Duidelijk, goede praktijkvoorbeelden, aangename lesgever, leuke afwisseling tussen praktijk en theorie. Ben tevreden dat ik de opleiding gevolgd heb en hoop deze snel in mijn praktijk verder te kunnen aanbieden in combinatie met begeleiding menopauze. Leuke setting en zeer verzorgde catering! 
  • Vanschoenbeek Annemie : Veel concrete voorbeelden, jarenlange ervaring docent .
  • D’hoop Anoek :Goede spreker, veel interactie, ..
  • Chapel Eva : Andere invalshoek dan meeste opleidingen slaapcoach.
  • Bendahman Aicha  : Dat het praktisch is
  • Daniels Sarah  : Er worden veel praktijkinzichten gedeeld, real life stories. Het gaat om belangrijke levensinzichten, laagdrempelig en toegankelijk gebracht. Er is heel wat ruimte voor dialoog, inbreng van deelnemers. Het topic slaap wordt vrij holistisch benaderd, met een ruimere of andere invulling dan de CGTI. De kwaliteit van een cursus hangt sterk af van de cursist, én Frank doet dat geweldig! 
  • Tina Blockhuysen : het is een zeer praktische opgevatte opleiding. je kan er direct mee aan de slag. Toch ook een goede balans tussen theorie en praktijk
  • Van Leeuwe Brenda :Praktijkgericht - Andere kijk op problematiek dan pure Westerse, medische geneeskunde - Goede afwisseling tussen theorie en praktijk - Mooie aanvulling van 2e docent vanuit eigen expertise
  • Boukhlal Siham : Er is een goed evenwicht tussen praktijk en theorie. De oefeningen worden uitgelegd, geoefend en meegegeven waardoor wij het meteen kunnen gebruiken in de praktijk. Naast deze oefeningen is er nog tal van materiaal dat wij meteen kunnen gebruiken (oa schema's, powerpoint, ...). De lesgever is zeer toegankelijk en durft zijn kritische blik op zaken geven (oa slaapdagboek). De opleiding is toegankelijk voor zeer veel verschillende disciplines.

Inschrijven

Inschrijven – Registration