Ademhalingstherapie - Meditatie

Locatie/Venue

LOCATIE/VENUE


Inleiding/Introduction


Waarom en hoe werkt ademtherapie en meditatie? Welke mechanismen in ons lichaam liggen aan de basis van het therapeutisch, kalmerend en versterkend effect? Deze cursus is bedoeld voor de professionele hulpverlener en coach die een goede theoretische basis wil krijgen in het hoe en waarom van ademhalingsoefeningen en een introductie in de lichamelijke werking van meditatie. 

Een opleiding in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest

HOWEST ACADEMY

Inhoud/Content

 

In deze basiscursus worden aspecten uitgelegd als:

  • ademhaling
  • oxygenatie
  • ventilatie
  • zuurbase evenwicht
  • het centraal en autonoom zenuwstelsel
  • interacties tussen ons zenuwstelsel en het hormoonstelsel.

Deze worden toegepast als basis voor de invloed erop door meditatie, ademhalingsoefeningen en dans. Hierbij worden ook enkele begrippen vanuit de  Chinese geneeskunde en ayurvedische tradities van yoga en meditatie toegelicht. 

Doelstellingen/Objectives

  • De kennis van de anatomie en de fysiologie van de luchtwegen  
  • De kennis van Oxygenatie en ventilatie
  • De kennis van het centraal en autonoom zenuwstelsel
  • De kennis interacties tussen ons zenuwstelsel en het hormoonstelsel.
  • Mechanismen die een therapeutisch en kalmerend effect hebben op onze ademhaling

 

Deze doelstellingen worden benaderd door de docent, Dr. Bart Bohy

Dr Bart Bohy is opgeleid in de geneeskunde, orthopedische chirurgie, urgentiegeneeskunde, oorlogschirurgie, rampengeneeskunde en ziekenhuismanagement. Hij heeft jarenlange ervaring in de opvang van personen en groepen personen in acute medische situaties en palliatieve settings, was jarenlang medisch directeur van een Belgisch ziekenhuis en nam deel aan meerdere internationale hulpverleningsactiviteiten in Iran, D.R. Congo en Benin. Hij is oprichter van het centrum voor Bewustzijn en Positieve Gezondheid in Westerlo. Naast zijn praktijk als orthopedisch arts werkt hij als spoedarts en ademtherapeut.

 

Referenties:

  • Meditation programs for psychological stress and well-being: a systematic review and meta-analysis. Goyal M., Singh S, Sibinga EM, Gould NF, Rowland-Seymour A., Sharma R, Berger Z, Sleicher D, Maron DD, Shihab HM, Ranasinghe PD, Linn S, Saha S, Bass EB, Haythornthwaite JA, JAMA intern Med 2014 Mar;174(3):357-68
  • Reducing stress and burnout in the public-sector work environment: A mindfulness meditation pilot study. Vella E, McIver S. Health Promot J Austr. 2018 Aug 18
  • The limited prosocial effects of meditaton: A systematic review and meta-analysis. Kreplin U, Faria M, Brazil IA Sci Rep. 2018 Feb 5;8(1):2403
  • The neuroscience of mindfulness meditation. Tang YY, Hölzel BK, Posner MI. Nat Rev Neurosci. 2015 Apr;16(4):213-25
  • Social influences on neuroplasticity: stress and interventions to promote well-being. Davidson RJ, McEwen BS. Nature Neuroscience 2012 Apr 15;15(5):689-95
  • Stress reduction correlates with the structural changes in the amygdala. Hölzel BK et al. Soc. Cogn. Affect. Neuosci. 5, 11-17 (2010)
  • Effects of meditation experience on functional connectivity of distributed brain networks. Hasenkamp W, & Barsalou LW (2012). Frontiers in Human Neuroscience, 6, Article ID 38
  • Mindfulness training reduces the secerity of irritable bowel syndrome in women: results of a randomized controlled trial. Gaylord SA, Palsson OS, Garland EL, Faurot KR, Coble RS, Mann JD, Frey W, Leniek K, Whitehead WE. Am J Gastroenterol. 2011 Sep;106(9):1678-88
  • Cortical thickness and pain sensitivity in zen meditators. Grant JA1, Courtemanche J, Duerden EG, Duncan GH, Rainville P. Cancer.2017 Aug 15;123(16):3088-3096. 15.
  • Intensive meditation training influences emotional responses to suffering. Rosenberg EL1, Zanesco AP1, King BG1, Aichele SR2, Jacobs TL1, Bridwell DA3, Maclean KA1, Shaver PR4, Ferrer E4, Sahra BK5, Lavy S6, Wallace BA7, Saron CD1. Emotion. 2015 Dec;15(6):775-90
  • Blijven ademen, Hartcoherentie als antwoord op burn-out, hyperventilatie en stress, maart 2017, Katrien Geeraerts en Louis Van Nieuland
  • The Polyvagal theory: Neurophysiological foundations of Emotions, Attachment, Communication, Self-Regulation, Porges, S.W., 2011, WW Norton & Co
  • Hyperventilatie actief loslaten, Lenaerts, C, 2009, Roularta Media Group
  • Hyperventilatie ontmaskerd, Lenaerts, C, 2015, Roularta Media Group
  • Ademen wij vanzelf? ademhaling als sleutel tot ontspanning in het dagelijks leven. Balfoort, B. en Van Dixhoorn, J., 1996, Vbk Media
  • Het no-nonsense meditatie boek, 2019: Steven Laureys
  • Mindfulness-based cognitive therapey in COPD: a cluster randomised controlled trial

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

 

  • Beschikken over een Bachelor of Master diploma behorend tot het departement Gezondheidszorg, zijnde: Biomedische wetenschappen, Audiologie, Dieetleer, Logopedie, Mondzorg, Podologie, Toegepaste psychologie, Toegepaste Gezondheidswetenschappen,  Ergotherapie, Vroedkunde (verloskundige in NL), Verpleegkunde (HBO-V diploma in NL), Kinesitherapeut (fysiotherapeut in NL), Farmacologie, Tandheelkunde, Geneeskunde.
  • Uitzonderingen voor wie niet over bovenstaande toelatingsvoorwaarden beschikt,

Datum/Data

  • zaterdag 22 oktober 2022

Lesuren/Timing

  • 09.30 - 17.00 uur

Docent


Dr. Bohy Bart
Dr. Bohy Bart

  • Urgentie-arts
  • Orthopedisch chirurg
  • Oorlogschirurgie, rampengeneeskunde en ziekenhuismanagement

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

Pro-Q-Kine Algemeen ( punten)

Studiepunten/Credits

0.5 = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

175 €

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Studiegebied

> Hoger Onderwijs Navorming - HOWEST, Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

De Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd (binnen de week voor de 1e lesdag)

Diversen/Miscellaneous

  • Maximum 14 deelnemers
  • Benodigdheden:  losse kledij, eventueel Yoga-matje
  • Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....) 
  • Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen.

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Testimonials

  • Gits Sharon : Praktijkgericht Hands-on informatie Boeiend, inspirerend
  • Lebeuf Katty : Combinatie wetenschappelijke toelichting en oefenmomenten 
  • Vanhecke Anneke : Lesgever heeft veel ervaring
  • Schotte Beatrijs : Heel praktijkgericht Wetenschappelijk Mooi overzicht
  • Van De Putte Ilse : Introductie op dit thema breed vanuit verschillende invalshoeken Afwisseling met ervaringsoefeningen praktische oefeningen Aangename pauze ruimtes en lekkere catering.
  • Nouwen Charlotte : Fijne lesgever, goede groepscohesie. Fijne oefeningen
  • Decoene Marta : Goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Aangename docent Goede tips voor in de praktijk
  • Kestermont Bruno : Kennis, dynamiek, enthousiasme van de lesgever.
  • Godefroid Christine : Veel praktijk. Veel duidelijke informatie. 
  • Hanssens Hilde : Inspirerende, enthousiaste lesgever! !!!ENERGY!!!

Inschrijven

Inschrijven – Registration