Inleiding/Introduction
Workshop Lactaattesten (21e editie)
‘Een duidelijke, allesomvattende en doeltreffende benadering’
Lactaatmeters zijn de nieuwe hartslagmeters. Net zoals dit 35 jaar geleden gebeurde met hartslagmeting, vindt lactaatmeting de laatste jaren ook zijn weg naar een steeds groter wordende publiek. En het gaat er alleen maar toegankelijker op worden! Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer we lactaat in real-time en niet-invasief kunnen monitoren. Als je als trainer betrokken bent bij sporten waarbij uithouding prestatiebepalend is, kan je maar beter meteen op de kar springen.
Deze tweedaagse cursus heeft de ambitie om je hierbij (verder) op weg te zetten.
Op de eerste dag ligt de nadruk op de evaluatie van de trainingsstatus van de sporter: we verdiepen ons in de mogelijke testmodaliteiten en we staan stil bij de parameters die we uit een test kunnen afleiden.
Tijdens de tweede cursusdag verleggen we de focus naar het verstrekken van trainingsadvies: we leggen uit hoe je de testresultaten kan integreren in trainingsschema’s, hoe ze je kunnen helpen bij de selectie van trainingsoefeningen en bij de periodisering van het trainingsproces.
Karel wil je laten kennismaken met verschillende werkwijzen en visies, zijn jarenlange ervaring delen, en ook praktische en concrete richtlijnen meegeven op basis van zijn laatste – en zeker ook voortschrijdende – inzichten. Over testing en training wil hij je kritisch leren nadenken, en je door middel van heel wat representatieve casussen en oefeningen een gestructureerde manier van werken aanleren.
Deze workshop is iets voor jou:
-
Als je graag op korte tijd heel wat relevante informatie vergaart;
-
Als je te midden van de verschillende zienswijzen over testing en training op zoek bent naar
duiding, en een relatief eenvoudige doch allesomvattende en beproefde manier van werken, waarmee je bovendien daags erna aan de slag kunt!
-
Als je graag van gedachten wisselt met collega’s (‘kennis & kennissen’).
Doelstellingen/Objectives
De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen
1) Gegevens kunnen verzamelen:
- weten hoe een progressieve maximale inspanningstest met lactaat- en hartslagmeting op een gestandaardiseerde manier kan afgenomen worden
- op de hoogte zijn van de verschillende testbenodigdheden
- op de hoogte zijn van verschillende testmodaliteiten en daarin een gemotiveerde keuze kunnen maken
- op de hoogte zijn van de verschillende soorten ‘conditietesten’
2) Een objectieve diagnose van de uithouding kunnen maken op basis van de testgegevens:
- de lactaatdrempels:
- weten dat hieromtrent verschillende methodes bestaan
- ze kunnen bepalen
- de maximale lactaatwaarde kunnen interpreteren i.f.v. leeftijd en sportieve doelstelling
- overige parameters (vb. hartslag, vermogen, snelheid) kunnen beoordelen
3) Doeltreffend trainingsadvies kunnen koppelen aan de testgegevens:
classificaties van trainingsoefeningen:
- op de hoogte zijn van verschillende classificaties
- notie hebben van een classificatie van trainingsoefeningen voor fietsen en lopen
intervaltraining:
- inzicht hebben in de energielevering en lactaatkinetiek tijdens (interval)training
- inzicht hebben in de effecten van verschillende soorten van (interval)training op de lactaatcurve
- weten op basis van welke parameters je het effect van een trainingsoefening kan manipuleren
trainingszones:
- op de hoogte zijn van verschillende methodes om zones af te bakenen
- op de hoogte zijn van de voor- en nadelen
trainingsoefeningen op een ‘systematische’ manier kunnen selecteren & opstellen:
- op basis van het gemeten lactaatprofiel
- i.f.v. het gewenste lactaatprofiel (voor de meest uiteenlopende doelstellingen)
- rekening houdende met het tijdstip in de voorbereiding
- rekening houdende met de trainingsachtergrond en de ambities van de sportbeoefenaar
4) algemene doelstellingen:
- gestructureerd, verzorgd, objectief, en consistent te werk kunnen gaan
- de plaats van lactaattesten in het geheel van de trainingsbegeleiding kennen