Chinese Gezondheidszorg Postgraduaatopleiding PGCG 1

Planning

STARTDATUM
23-10-2026
EINDDATUM
29-05-2027
LOCATIE/VENUE
TIJD
15:00-00:00


Inleiding/Introduction

Praktijkgerichte Postgraduaat Opleiding 
 
Gezondheidszorg - Gezond Leven
 
In samenwerking met
 
Hogeschool West-Vlaanderen Howest Confuciusinstituut van de Hogeschool West-Vlaanderen
   

 
Zhejiang Provincial Hospital of Chinese Medicine
The First Affiliated Hospital and The First School of Clinical Medicine of Zhejiang Chinese Medical UniversityHangzhou, China 
 
Kies voor een onderwerp of onderdeel van uw voorkeur! Voeding? Tuina?
De opleiding is zowel modulair als in totaliteit te volgen
 
 
Gezondheid moet benaderd worden als integraal concept. Het is dynamisch en complex. Onze gezondheid wordt beïnvloed door voldoende te bewegen, een mentaal welbevinden en ons eetgedrag (Bron Vlaams Instituut Gezond Leven vzw https://www.gezondleven.be )
  • Kwaliteitsvolle gezonheidsbevordering
  • Op naar een gezonde leefstijl
  • Werken aan de gezondheid : implementeren, evalueren en preventie
De Chinese Gezondheidzorg  vertrekt  vanuit de gedachte dat lichamelijke en geestelijke klachten worden veroorzaakt door verstoringen in de energiehuishouding van het lichaam.
 
TCG, ook bekend als Chinese Gezondheidszorg is een verzamelnaam voor een verscheidenheid aan traditionele medische gebruiken uit China, die gedurende duizenden jaren ontwikkeld zijn. Het wordt ook beschouwd als onderdeel van de Oosterse gezondheidszorg.

Chinese gezondheidszorg gebruikt hoofdzakelijk een methode van analyse en synthese bij het onderzoeken van de interne systemen / organen van het menselijk lichaam en hun wederzijdse relaties met de interne en externe omgeving.
 
 


Traditionele Chinese geneeskunde vindt haar oorsprong in een unieke, veelomvattende en systematische theoretische structuur.  Elke behandeling wordt uitgevoerd volgens dit raamwerk.
Het grootste deel van de filosofie van de Traditionele Chinese Geneeskunde werd afgeleid van de Taoïstische filosofie.

De kern van de opleiding ligt in het vermogen om op basis van de symptomen en van een eigen specifiek en nauwgezet onderzoek te kunnen kiezen voor advies, symptomatische of causale behandeling.
De opleiding biedt algemeen ondersteunende kennis, een brede waaier beroepsspecifieke vakken en practica (hands on onderwijs)  aan in functie van het verwerven van de nodige kennis en vaardigheden. De integratie van deze verworven kennis en vaardigheden wordt omgezet tijdens de praktische oefeningen.

Inhoud/Content


De totale Opleiding Postgraduaat Hoger Onderwijs, Chinese Gezondheidszorg, bestaat uit 3 academiejaren en loopt over 400 lesuren
  • PGCG 1 : Het 1e academiejaar is gericht op een introductie, diagnostiek en therapeutische technieken (practica)
  • PGCG 2: Het 2de academiejaar is volledig gericht op therapeutische massagetechnieken, mobiliseren, bewegen, relaxatietherapie en val-preventie
  • PCCG 3 : Het 3de academiejaar is gericht op gezonde voeding & technische en exact-wetenschappelijke topics

Het opleidingstraject 

1e jaar
  • Opleidingsonderdeel 1 - De fundamenten (6 lesdagen) 

    • Geschiedenis – De acupunctuurpunten: relatie tot het zenuwstelsel en plexussen - bloedvaten, lymfe en fascia en de connectie tussen organen (in Pinyin “Jing”)  - De haarvaten, capillairen, zenuwuitlopers, extracellulaire matrix (in Pinyin “Luo”) – De orgaanconnecties of hun invloed op elkaar en hun relatie tot emotie (in Pinyin “Wuxing”) – de vitale substanties: metabolisme, beweging, informatie uitwisseling (in Pinyin : Qi, Xue, Jing  & Jing Ye) – anatomische lokalisatie
    • Praktijk : lokalisatie acupuctuurpunten - moxa - naaldhamertje - cupping - guasha
  • Opleidingsonderdeel 2 - Fysiopathologie - syndroomstudie  (4 lesdagen) 
    • Differentiatie vitale substanties (energie, bloed,..) - vocht, slijm, fysiopathologie (zang fu), differentiatie, syndroomleer
  • Opleidingsonderdeel 3 - Onderzoek en diagnostiek (**) (4 lesdagen)
    • Oosterse diagnostiek: etiologie - ziektes - 8 principes - 4 diagnostische middelen - 10 + 2  - tong en pols diagnose
  •  ​Opleidingsonderdeel 4 - Practica (6 lesdagen)  
    • ​Palpatoire anatomie - punten combinaties - Cupping - Guasha - earseeding - Naaldhamertje - Taping (acustim) - voetmassage 
  • = 20 lesdagen

​​(**)​​ 

 

Cupping
Gua Sha
Ear Seading
Merdiaan Taping
Chinese voetmassage
   

Programma 2de jaar  = Tui Na (Massage, mobiliseren, bewegen, relaxatietherapie en val-preventie)

  • De Chinese term Tui Na kan je letterlijk vertalen naar "wrijven" (Tui) en "grijpen" (Na), wat dus betekent "Massage". TuiNa wordt in alle ziekenhuizen als therapeutische én medische massagetechniek aangewend binnen de departementen orthopedie, reumatologie en revalidatie, vergelijkbaar met onze kinesitherapie.
    • De opleiding bestaat uit 2 modules en elk 8 lesdagen =16 lesdagen 
    • Volwassenen
    • Kinderen
  • ​Qigong = Relaxatietherapie, ontspanningsoefeningen & val-preventie = 4 lesdagen 
  • = 20 lesdagen
Kinder Tui Na
Volwassenen Tui Na
Qigong - valpreventie

Klik hier op deze link voor het volledige programma van PGCG  2   


Programma 3de jaar  = Gezonde voeding

Het 3 de jaar bestaat uit 4 modules = 12 lesdagen

  • Dieetkunde (6 lesdagen)
  • Gezondheidsthee (2 lesdagen)
  • Farmacopee en fytotherapie (2 lesdagen)
  • Laser-Acupunctuur (2 lesdagen)
  • = 12 lesdagen
Chinese voedingsleer en Chinese Medicinale thee
 
Lasertherapie

Doelstellingen/Objectives

  • Een postgraduaat is een opleiding ingericht door hogescholen en universiteiten van minstens 20 studiepunten. Deze opleiding volgt op een bachelor- of masteropleiding en geeft recht op een Postgraduaatsgetuigschrift Hoger Onderwijs (zie Wegwijs in het Hoger Onderwijs).   

    Dit postgraduaat is een opleiding ingericht door de hogeschool Howest en bestaat uit 30 studiepunten, is gespreid over 3 academiejaren, 750 studiebelastingspunten en 400 contactlesuren.

    Het ganse opleidingstraject beoogt de verbreding en/of de verdieping van de competenties verworven na een bachelors- of mastersopleiding en dit in het kader van een verdere professionele vorming.

  • ICZO wil met deze opleiding therapeuten opleiden die patiënten op een toegankelijke manier helpen om gezond te leven. Met onderbouwd advies, concrete tips, kant-en-klaar projecten en therapie.
    We willen de patiënten helpen om gezonder te leven in een gezonde omgeving. Via deze opleiding delen we onze expertise en ervaring met professionals die meer lever over gezondheidsthema’s, over gedragsverandering en gezondheidsongelijkheid. Altijd goed onderbouwd én bruikbaar in de praktijk.

 

Doelgroep
  • voor personen die zich op een holistische wijze willen inzetten voor het algemeen welzijn ondersteund door medisch opgeleiden, om mensen te ondersteunen en advies te geven met opgedane kennis 
  • voor therapeuten of toekomstige therapeuten die een bredere kijk willen krijgen op gezondheid of welzijn
  • voor diegenen die het westerse en het oosterse willen laten samengaan tot totaaltherapie
  • ook voor diegenen die een totaalinzicht willen verwerven in Chinese gezondheidszorg
 
Werkdomein
de therapeut werkt meestal
  • zelfstandig en individueel in de eigen praktijk en past de therapie toe als aanvulling van andere technieken
  • zelfstandig in een eigen praktijk
  • in een groepspraktijk met andere erkende gezondheidsberoepen
  • samen en/of in de praktijk van de medisch opgeleide acupuncturisten
  • ....
Krachtlijnen van de opleiding
 
De student staat centraal
Bij ons staat de student centraal. In de kleine onderwijsgroepen krijg je extra aandacht en begeleiding van onze docenten. Ons doel is kwaliteitsvol Hoger onderwijs organiseren met het oog voor onderzoek, ondernemingszin, duurzaamheid en internationalisering.
 
Vakbekwame docenten
Howest - ICZO kiezen hun docenten en medewerkers met zorg. Zij delen en dragen onze waarden uit en inspireren hun cursisten. Ze denken en handelen vanuit een (internationale) professionele en praktijkgerichte context. Deze topdeskundigen staan garant voor het overbrengen van de juiste kennis en medische deskundigheid die zij putten uit hun jarenlange ervaring en uit hun nauwe betrokkenheid met het wetenschappelijk onderzoek. Het docententeam heeft jarenlange praktijkervaring en beschikt over " 2 Chinese praktijkdocenten" (Doctors in Acupuncture van de Beijing & Nanjing University, China). Deze docenten werken en doceren nu ook al jaren in België (Vlaanderen) en beheersen dus ook de Nederlandse en Engels taal. De jarenlange ervaring die ze opgedaan hebben in de Universitaire Ziekenhuizen in China, geven ze binnen ICZO door aan de cursisten, "in opleiding". 
 
Altijd up-to-date
ICZO hanteert ook een vast toelatingscriteria. Alleen medici (zie toelatingsvoorwaarden hieronder) worden toegelaten tot de opleiding, waardoor we een optimaal kwaliteitsniveau kunnen waarborgen zowel tijdens de opleiding als tijdens de latere beroepsuitoefening. Daar onze cursisten medisch opgeleid zijn, kunnen we tijdens de lesdagen snel schakelen van de theoretische uiteenzetting naar de “echte” klinische praktijk. Hands-on anatomisch onderwijs is iets waar ICZO alom voor bekend is.
 

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

  • Beschikken over een Bachelor of Master in de Biomedische wetenschappen, Audiologie, Dieetleer, Logopedie, Mondzorg, Podologie, Toegepaste psychologie, Toegepaste Gezondheidswetenschappen, Sport en Bewegen, Ergotherapie, Vroedkunde (verloskundige in NL), Verpleegkunde (HBO-V diploma in NL), Medisch laboratoriumtechnoloog (MTL), Orthopedie (prothese, orthese), Oogzorg, Farmaceutische wetenschappen (apotheker), Tandheelkunde (tandarts), Geneeskunde (arts), Kinesitherapie (fysiotherapeut in NL)
  • Toelatingsvoorwaarde voor deelnemers die niet beschikken over diploma uit bovenstaande lijst:
    • België: dienen afgestudeerd zijn aan een "door de Overheid erkende instelling" (zie www.Onderwijskiezer.be)
    • Nederland: Oefentherapie César/Mensendieck, Chiropractie, Osteopathie, Acupunctuur  of een diploma Westers Medische Basiskennis (MBK), gevolgd in de Nederlandse of Engelse taal en op hbo-niveau, met 40 EC’s geaccrediteerd door CPION of SNRO

Datum/Data

vrijdag 23 oktober 2026
zaterdag 24 oktober 2026
vrijdag 13 november 2026
zaterdag 14 november 2026
vrijdag 4 december 2026
zaterdag 5 december 2026
vrijdag 8 januari 2027
zaterdag 9 januari 2027
vrijdag 22 januari 2027
zaterdag 23 januari 2027
vrijdag 19 februari 2027
zaterdag 20 februari 2027
vrijdag 12 maart 2027
zaterdag 13 maart 2027
vrijdag 16 april 2027
zaterdag 17 april 2027
vrijdag 23 april 2027
zaterdag 24 april 2027
vrijdag 28 mei 2027
zaterdag 29 mei 2027

Lesuren/Timing

  •  Vrijdag : 15.00 - 21.00 uur  
  • Zaterdag : 09.00 - 16.30 uur

Docent


Bourdeaux Bart
Bourdeaux Bart

  • Ergotherapeut
  • Acupuncturist

 

 

 

 

Cardone Kirsten
Cardone Kirsten

  • Diëtiste
  • Postgraduaat Chinese Gezondheidszorg

 

 

 

 

Heyte Lieselotte
Heyte Lieselotte

  • Verpleegkundige
  • Acupuncturist

 

 

 

 

Meeus Els
Meeus Els

  • Kinesitherapeut 
  • Acupunturist 

 

 

 

 

Rooms Bonnie
Rooms Bonnie

  • Kinesitherapeut - Acupuncturist
  • Docent TuiNa & Acupunctuur
  • Verantwoordelijke voor de Postgraduaat Chinese Gezondheidszorg PGCG

 

 

 

Van Cappellen Kris
Van Cappellen Kris

  • Master in Chinese Language and Culture
  • TuiNatherapeut
  • Docent Qigong en Tai Chi

 

 

Van Laethem Danny
Van Laethem Danny

  • Kinesitherapeut  - Acupuncturist - Tabakoloog
  • Docent Acupunctuur - ElectroAcupunctuur - Naaldtechnieken

 

 

 

 

Verhaegen Yves
Verhaegen Yves

  • Therapeut Chinese Gezondheidszorg TCG
  • Health Care (HOWEST)

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

BATC, KTNO, LVNT, NVST , NWP , VBAG , VIV

Studiepunten/Credits

14 = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

1800 €

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd (binnen de week voor de 1e lesdag)

Diversen/Miscellaneous

  • Er zijn geen extra kosten meer zoals examengeld, verplichte aankoop boeken, literatuur, ...(all inclusive)
  • Gespreide betaling is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Meer info te verkrijgen op iczo@skynet.be
  • Gratis doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....)
  • Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
  • Benodigdheden: / 
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Testimonials

  • hooghe martien: goede lesgevers !
  • Monserez Joke: goede opbouw van theorie naar meer toepassing en praktijk. -veel casussen, oefeningen -ruimte voor vragen -goed tempo -verschillende lesgevers met hun eigen klemtonen
  • Nickmans Anneleen: Interessante cursus, lectoren hebben veel kennis en ervaring
  • Reintjes Esmeralde: snel antwoord bij vraagstelling per mail of op teams. - prettige sfeer, goede catering - binnen teams stof kunnen nalezen of video's bekijken
  • Dupon Febe: Structurele opbouw, gegeven door ervaringsdeskundigen, praktijkvoorbeelden
  • Verhaegen Yves: docenten, ze hebben zeer veel praktijk ervaring geven en lokken bij casussen graag discussie uit. Wat hielp om snel inzicht te krijgen in het materiaal
  • Rombouts Inge : Ervaren leerkrachten, vertellen veel uit ervaring
  • Molemans Iris: Praktijkgericht. De belangrijkste stof wordt onderwezen. Dus de zaken waar we achteraf niet mee in aanraking komen in de praktijk, worden achterwege gelaten. Fijne docenten!!!
  • Meander Willems : fijne opbouw van modules en veel afwisseling van theorie en praktijk. 
  • Quintens Beatrijs : Goede opbouw en aanpak van de cursus. Veel praktische uitleg en oefeningen, die goed gelinkt zijn aan de cursus. Het is steeds mogelijk om vragen te stellen.
  • Minnebach Hannah : Sterk docententeam - Zeer gestructureerde lessen en cursusmateriaal - Er wordt met veel enthousiasme lesgegeven - Duidelijke inhoud - De accommodatie is zeer goed
  • Lambeens Xenia : Enthousiaste lesgevers met passie voor hun vak - Veel praktijkvoorbeelden en uitoefening ervan 
  • Gunst Sebastian : Ervaring en kennis van de docenten. Goede catering door Van der Valk. Aangename sfeer.
  • Macours Karen : Duidelijke syllabus, docenten die duidelijk heel veel kennis hebben over hun vak, aangename locatie (parking, gebouw, catering, leslokalen, ligging campus). Zeer aangenaam format om vrijdag les te krijgen van 3-9, voor mij als werkend persoon een van de grote redenen om voor ICZO te kiezen. 

Inschrijven

Inschrijven – Registration