Ademhalingstherapie - Mucusklarende en longventilerende technieken
Inleiding/Introduction
Mucusklarende en longventilerende technieken bij restrictieve en obstructieve longpatiënten.
Ademhalingskinesitherapie wordt door zowel huisartsen als pneumologen zeer vaak voorgeschreven.
Hoewel de theorie en de praktijk van de respiratoire kinesitherapie vrij eenvoudig is merk ik dat er zeer veel onduidelijkheid is rond autogene drainage en het correct gebruik van de drainage hulpmiddelen.
Deze cursus is erop gericht om deze onduidelijkheden te kaderen via de theorie en om de praktijk te optimaliseren. Vaak gaat het om details die de drainage efficiënter maken.
De cursus is een praktijkgerichte cursus met theoretische ondersteuning en wetenschappelijke onderbouw.
We geven een basis en een verdieping van de theorie om zo meer zicht te krijgen in longdrainage en de drainage hulpmiddelen.
Via de theorie en de praktijk trachten we ook het klinisch redeneren te verbeteren.
In het praktijk gedeelte gaan we hands-on werken en onze praktijkvaardigheden perfectioneren.
Er kan heel interactief gewerkt worden en het praktijkgedeelte kan gestuurd worden door jullie vragen of ervaringen.
Indien de Corona richtlijnen het toelaten kunnen jullie eigen patiënten meebrengen en kunnen we deze als casus bespreken en behandelen.
Een opleiding in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest
HOWEST ACADEMY


Inhoud/Content
1. Respiratoire anatomie en fysiologie
2. Long mechanica van de gezonde long
3. Verandering van de longmechanica bij de zieke long
4. Natuurlijke mucusklaring en de gestoorde mucusklaring
5. Drainage technieken van de longen
- Autogene drainage
- Positive expiratory pressure (PEP)
- Flutter
- Active cycle of breathing
- Incentive spirometrie
- Thoracale expansie, ambu, mobilisatie
Doelstellingen/Objectives
-
Optimaliseren van het klinisch redeneren.
-
Meer efficiënt mucusklarende technieken leren uitvoeren
-
Perfectioneren van de praktijkvaardigheden van de longdrainage.
-
Verdieping in de theoretisch kennis en de praktijkvaardigheden van het werken met PEP, Flutter, incentive spirometrie...
Een opleiding in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest
HOWEST ACADEMY

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission
Docent
Pyl Filip
-
Master in de kinesitherapie en revalidatiewetenschappen
-
Educator Respiratoir Kinesitherapie
-
Bachelor in de ergotherapie
Accreditaties/Accreditation
Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie
BATC,
KTNO,
LVNT,
Platform CGZ (FAGT+NVST+VIV),
Pro-Q-Kine Algemeen ( punten),
Pro-Q-Kine Respiratoire ( punten),
VBAG
Studiepunten/Credits
1 =
Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt
Voertaal/Language
Nederlands
Cursusmateriaal/Hand-outs
De Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd (binnen de week voor de 1e lesdag)
Diversen/Miscellaneous
-
Benodigdheden: "losse praktijkkledij"
-
Graag een "flutter of oscillerende PEP" + Pari PEP-s meebrengen
-
Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....)
-
De cursus wordt gedoceerd in het Nederlands, de PPT is Engelstalig
-
Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
-
De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen
-
Testimonials
-
Deleersnyder Rixte : Zeer duidelijke uitleg van de theorie met ruime kans tot vraagstelling + veel kans om praktisch te oefenen
-
Pinxten Kristel : Zeer goede cursus met top lesgever
-
Pollet Peter: Professionele docent met een zeer aangename vorm van les geven! Top! Alle vragen krijgen een antwoord en zeer praktisch bruikbaar. Grote inzichten in de materie. Proficiat.
-
Terporten Wim : Ik vind de combinatie in de cursus van theorie en praktijk/oefeningen sterk. Voor mij belangrijk om de stof goed te begrijpen en te doorgronden. De docent beheerst de stof uitermate goed en kan zijn kennis goed overdragen. Nuttige kennis voor mijzelf en de patiënten in mijn praktijk.